Herní enginy jsou základem videoher, protože jsou zodpovědné za všechny technické komponenty, zvuk, vizuální stránku, fyziku a mnoho dalších důležitých aspektů. Technické a vizuální možnosti hry přímo závisí na enginu.
Na počátku videoherního průmyslu vývojáři vytvářeli hry od nuly a psali kód pro každý jednotlivý projekt. V 90. letech se poprvé objevil termín „herní engine“, ale ten se vztahoval hlavně na střílečky z pohledu první osoby. Důvodem byla obrovská popularita her Doom a Quake, které vyvinula společnost id Software pomocí enginu id Tech. V důsledku toho si ostatní vývojáři jednoduše zakoupili licenci na základní část softwaru a provedli změny v grafice, postavách a dalších detailech. To znamenalo začátek vývoje univerzálních platforem, které zjednodušily proces tvorby her.
Zajímavé je, že další významný příspěvek k rozvoji videoherního průmyslu přinesla společnost id Software. Její engine patřil mezi první a nové herní enginy postavené na id Tech se vyvíjejí dodnes. Například hra DOOM: The Dark Ages, vydaná v květnu 2025, byla vyvinuta pomocí osmé verze tohoto enginu.
Herní engine je tedy základem hry – urychluje a v některých případech zjednodušuje vývoj titulu. V současné době jsou mezi vývojáři nejčastěji používané enginy Unreal Engine a Unity, o kterých si povíme podrobněji za chvíli.
Unreal Engine
Historie Unreal Engine začala v roce 1998, kdy společnost Epic Games vydala první část 3D střílečky Unreal, která byla postavena na jejich UE. Stala se základem mnoha ikonických her, včetně Splinter Cell, Deus Ex, Lineage II. Od samého počátku se UE zaměřovala na grafické technologie, ale s vývojem byly zavedeny nové funkce, které ji jen vylepšily.
Dnes umožňuje Unreal Engine vývojářům vytvářet projekty pro jakoukoli platformu (PC, mobilní zařízení, konzole, VR, Web3). Současně jeho tvůrci neustále vylepšují grafické možnosti a dodávají hrám neuvěřitelnou úroveň fotorealismu – díky technologiím jako:
- Lumen – umožňuje vytvářet dynamické osvětlení s změnami v reálném čase a také umožňuje světlu interagovat s objekty realistickým způsobem. Zavedení této funkce zjednodušilo vývojářům práci s osvětlením ve hře.
- Nanite – je zodpovědný za vizuální geometrii. Snižuje detaily na dálku, což zlepšuje výkon při zachování vizuální kvality. Optimalizuje také načítání a vykreslování složitých scén.
Za zmínku stojí také nástroj MetaHuman, který je integrován do Unreal Engine. Tato technologie pomáhá vytvářet realistické 3D postavy s mimikou a animacemi, což zjednodušuje proces vytváření NPC. MetaHuman také podporuje živou animaci obličeje, kterou lze dokonce zachytit pomocí iPhonu. Díky MetaHuman Animator + Live Link mohou vývojáři animovat a ozvučit různé postavy pomocí skutečné mimiky a pohybů.
V Unreal Engine je možné vytvořit realistické chování NPC i s malým vývojovým týmem. Je možné vytvořit svět, ve kterém NPC samostatně rozhodují, reagují na akce hráčů a reagují na události ve světě hry. To vše je implementováno pomocí nástrojů, jako jsou AI Controller, Behavior Trees, Perception System a EQS (Environment Query System).
S pokrokem umělé inteligence přinesl Unreal Engine 5 stále více funkcí, které vývojářům umožňují využívat AI k urychlení tvorby animací a designu světa. Unreal Engine také podporuje integraci s externími systémy AI, které pomáhají generovat různé typy obsahu.
Engine obsahuje systém Procedural Content Generation (PCG). Díky tomu mohou vývojáři generovat krajiny s automaticky umístěnou vegetací, městy, ruinami a mnoha dalšími prvky. AI nejen pomáhá v procesu generování, ale také optimalizuje struktury světa tak, aby vše vypadalo soudržně a logicky.
Unreal Engine samozřejmě není bez nedostatků. Například engine vyžaduje poměrně výkonný hardware, aby mohl efektivně zpracovávat širokou škálu funkcí. Navíc samotné projekty bývají kvůli vysoké kvalitě assetů a použití pokročilých technologií poměrně rozsáhlé.
Unreal Engine je zdarma k dispozici pro kohokoli. Jakmile však výnosy z hry vytvořené pomocí UE překročí 1 milion dolarů, jsou vývojáři povinni platit 5% licenční poplatek společnosti Epic Games.
Souhrnně lze říci, že Unreal Engine je vynikající herní engine, který kombinuje uměleckou svobodu s technickou flexibilitou při vývoji projektů. Vývojáři aktivně integrují do engine technologie AI, což mu umožňuje se dále vyvíjet a nabízí nové příležitosti pro rychlejší vývoj her. Kromě toho se Unreal Engine stále více používá nejen v odvětví videoher, ale také v architektuře pro vytváření 3D modelů, ve filmové produkci, ve vzdělávání, ve zdravotnictví pro VR simulace a v dalších oblastech.
Unity
Historie dalšího populárního herního enginu – Unity – začala v roce 2005. Tento engine byl vytvořen s cílem zpřístupnit vývoj her širšímu okruhu tvůrců. Podporuje vývoj 2D i 3D her pro velké množství platforem, od PC až po automobilové systémy.
Engine používá hlavní programovací jazyky C++ a C#. Unity také nabízí rozsáhlou knihovnu pluginů a aktivní komunitu, díky čemuž se engine stal nejoblíbenější volbou pro vývoj mobilních her a nezávislých projektů.
V roce 2025 zůstává Unity vedoucí volbou pro tvorbu mobilních her. To je podpořeno neustálými aktualizacemi engine – s vydáním šesté verze došlo k významným vylepšením grafických technologií, přidání podpory AI a zvýšení výkonu.
Jedním z hlavních důvodů, proč si Unity často volí malí vývojáři, je možnost používat engine zdarma prostřednictvím verze Unity Personal. Větší studia se samozřejmě mohou rozhodnout pro Unity Pro, který nabízí další funkce, ale i základní verze umožňuje vývojářům realizovat své nápady. Pokud je engine používán pro vzdělávací účely, je navíc zdarma.
Podpora vizuálního skriptování činí Unity ještě atraktivnějším pro vývojáře, kteří nemají žádné nebo jen minimální programátorské zkušenosti, ale mají silnou touhu něco vytvořit. Vizuální skriptování umožňuje vytvářet herní logiku bez psaní kódu pomocí systémů založených na uzlech, které zpracovávají animace, pohyb, události a mnoho dalších funkcí. To povzbuzuje začátečníky nebo nadšence bez technického zázemí k vývoji her pomocí Unity.
Budoucnost Unity spočívá v aktivním vývoji technologií umělé inteligence, které pomohou urychlit tvorbu projektů. Současný důraz je kladen na automatické generování kódu, vývoj vizuálního obsahu a chování NPC.
Nedávno Unity představilo Unity AI – asistenta umělé inteligence integrovaného do enginu. Umí psát kód, vysvětlovat chyby, pomáhat s optimalizací kódu, generovat skripty na základě popisů a nabízet užitečné návrhy. Prostřednictvím textových výzev mohou vývojáři nyní vytvářet různé zvukové efekty, animace a mnoho dalšího.
Unity také nabízí integraci s Web3 a metaverse. Engine podporuje ověřené SDK pro integraci blockchainu a připravuje půdu pro vývoj metaverse nové generace.
Unity se tedy zaměřuje na flexibilitu, přístupnost a schopnost realizovat nápady bez nutnosti hlubokých znalostí programování. Engine již obsahuje šablony, které vývojářům umožňují vytvářet vlastní hry v žánrech jako indie, runner, plošinovka a roguelike. A navzdory již tak rozsáhlým možnostem vývojáři neplánují zpomalit a budou Unity dále rozvíjet.
Další herní enginy, které stojí za pozornost
Godot
Godot je relativně nový herní engine, jehož první verze byla vydána v roce 2014. V současné době získává na popularitě, zejména mezi nezávislými vývojáři a studii s omezeným rozpočtem. Tento engine umožňuje tvorbu 2D i 3D her pro PC a mobilní platformy. Pro mnoho lidí spočívají hlavní výhody Godotu v jeho modulární architektuře a intuitivním, uživatelsky přívětivém vizuálním editoru scén.
Engine nabízí všechny základní funkce potřebné pro vývoj moderních her – včetně podpory fyziky, nástrojů pro vývoj uživatelského rozhraní, moderního renderování, podpory osvětlení a stínů, post-processingu a mnoho dalšího. Navzdory této robustní funkcionalitě je Godot zcela zdarma, bez licenčních poplatků nebo autorských poplatků.
Vývojáři Godotu engine neustále vylepšují. S každou novou verzí se zvyšuje jeho výkon a přidávají se nové nástroje, což přitahuje stále větší zájem nezávislých vývojářů.
Mezi nevýhody patří, že engine zatím nemá velkou komunitu vývojářů a ve srovnání s etablovanějšími enginy, jako jsou Unity nebo Unreal, má méně zdrojů a dokumentace.
CryEngine
Engine CryEngine byl vydán společností Crytek v roce 2002 a byl použit k vytvoření první části hry Far Cry. Tento engine upoutá pozornost fotorealistickou grafikou a umožňuje také vynikající osvětlení, stínování, efekty hloubky ostrosti a mnoho dalších funkcí.
Kromě toho CryEngine umožňuje díky vestavěnému fyzikálnímu systému vytvářet realistické interakce objektů v prostoru. Editor „Sandbox“ usnadňuje vytváření a úpravy herního světa.
CryEngine je primárně vhodný pro vývoj first-person stříleček s interaktivními a otevřenými světy. Má však nevýhodu v tom, že je obtížné jej zvládnout, takže je vhodnější pro zkušené vývojáře. Je také třeba poznamenat, že engine není příliš dobře přizpůsoben pro mobilní projekty. Z těchto důvodů není komunita CryEngine příliš velká.
Amazon Lumberyard / O3DE
Nyní se podíváme na Open 3D Engine. Zajímavé je, že se původně jmenoval Amazon Lumberyard a byl vyvinut na základě CryEngine; později se vyvinul do O3DE. Výhodou tohoto enginu je jeho otevřená architektura, která umožňuje přizpůsobit ho potřebám vývojářů a vytvořit na jeho základě hru jakékoli složitosti. Je vhodný pro projekty na Windows, Linux, Android, iOS a macOS.
O3DE má výkonný vizuální editor, skriptovací systém, pokročilou fyziku a modulární strukturu. Vývojáři mají také široké možnosti přizpůsobení a neplatí žádné licenční poplatky. Engine také podporuje integraci s cloudovými službami a platformami VR/AR, nabízí vysoce kvalitní renderování a filmové nástroje.
Engine podporuje Amazon Web Services (AWS), což umožňuje integraci cloudových služeb bez nutnosti vývoje složité logiky služeb. K dispozici je také integrovaná podpora pro Twitch, která umožňuje vytváření interaktivních her pro diváky vysílání.
Komunita vidí v tomto enginu velký potenciál a oceňuje, že jeho tvůrci jej neustále aktualizují a rozšiřují možnosti jeho využití. Díky pečlivé práci na Open 3D Engine bude nakonec schopen konkurovat Unity a Unreal Engine a stát se jedním z předních enginů v odvětví videoher.
Shrnutí
Když hovoříme o budoucnosti herních enginů, je jasné, že se budou i nadále aktivně vyvíjet. Jedním z hlavních směrů bude implementace AI pro práci na kódu, generování úrovní, dialogů a mnoho dalšího. To urychlí vývoj her a poskytne nové příležitosti malým vývojářům.
Cloudové nástroje, jako jsou Unity Cloud a Pixel Streaming od Unreal, se budou také dále rozvíjet. Díky tomu bude možné pracovat na projektech, testovat a spouštět hry bez lokálního hardwaru.
V průběhu času se tak nejnovější herní enginy mohou stát platformami nejen pro práci na hrách, ale také pro vývoj interaktivního obsahu, vytváření různých vizualizací a architektonických renderů.