Clair Obscur: Expedition 33, nebo jak se hra jmenuje v Japonsku, „Something 33“, od francouzského studia Sandfall Interactive, se po svém vydání stala skutečným hitem. První den se prodalo 500 000 kopií hry a získala vysoká hodnocení jak od kritiků, tak od hráčů.
Připravili jsme krátkou recenzi Clair Obscur: Expedition 33, která vám pomůže lépe pochopit, o čem tato hra je a zda stojí za vaši pozornost.
Clair Obscur: Expedition 33 recenze
Ačkoli je Expedition 33 vytvořena v žánru tahové RPG, mnoho lidí ji kvůli podobnostem v hratelnosti, vizuálním stylu a celkové struktuře klasifikuje jako JRPG (japonská RPG). Vývojáři přiznali, že se inspirovali sériemi Final Fantasy a Persona.
Datum vydání Clair Obscur: Expedition 33 bylo původně stanoveno na léto 2025. Ve videoherním průmyslu však došlo k ojedinělé události, kdy vývojáři vydání hry neodložili, ale naopak ho posunuli na 24. dubna.
Hra již má velký počet fanoušků a sklízí skvělé ohlasy od hráčů i kritiků. Mnozí označují Expedition 33 za nejlepší hru posledních let.
Názor na Clair Obscur: Expedition 33 je mezi mnoha hráči a kritiky stejný – tato hra předčila všechna očekávání. Vše v ní je vynikající: příběh je dobře propracovaný a udržuje vás v napětí, jedinečný vizuální styl perfektně doplňuje soundtrack hry. Z technického hlediska nemá projekt žádné zásadní problémy. Samozřejmě se vyskytují chyby, ale ve srovnání s mnoha jinými hrami nejsou početné a nezkazí celkový herní zážitek.
V tomto článku jsme analyzovali vše o Clair Obscur: Expedition 33, takže se pojďme podívat na detaily.
Děj
Události Expedition 33 se odehrávají v temném fantasy světě zasazeném do období Belle Époque. Obecně se má za to, že se jedná o období mezi lety 1871 a 1914. Podle koncepce tvůrců došlo 67 let před událostmi hry k rozkolu, který způsobil, že se v Lumière objevil velký monolit a bohyně zvaná Malířka. Poté začal jev zvaný Hommage: každý rok bohyně namalovala na monolit číslo, počínaje číslem 100, které se pokaždé snižovalo. Lidé, kteří dosáhli věku uvedeného na monolitu, zmizeli, což lidstvo přivedlo na pokraj vyhynutí.
Když si obyvatelé Lumière uvědomili, co se děje, začali organizovat expedice. Jejich cílem bylo najít způsob, jak Malířku zastavit a zabránit jí v napsání dalšího čísla. Hrajeme za tým protagonistů, kteří se vydávají na Expedici 33, aby bohyni zastavili.
Průběh příběhu závisí do značné míry na hráči. Musíte mluvit s různými postavami, zapojit se do dialogů a interagovat s prostředím. To umožňuje maximální ponoření do hry a pomáhá plně pochopit příběh.
Vývojářům se podařilo dialogy v Expedici 33 udělat přirozené. Hráči mají pocit, že postavy mluví jako skuteční lidé – dělají pauzy, reagují emocionálně a snaží se používat přirozený jazyk. Dialogy navíc přímo ovlivňují průběh hry, nejen vývoj postav. Hráč může během rozhovorů činit rozhodnutí, která mění průběh událostí – mohou se otevřít nové cesty nebo se mohou změnit vztahy mezi postavami. Zlepšováním vztahů s společníky můžete získat další kosmetické nebo užitečné předměty.
Příběh Clair Obscur: Expedition 33 byl mnoha hráči dobře přijat. Někteří hráči však poukazují na to, že příběh obsahuje určité nejasnosti a že některé momenty nejsou jasně vysvětleny.
Postavy
Hlavními účastníky Expedice 33 jsou Gustave, Maelle, Lune a Sciel; během cesty se k nim přidávají další hrdinové. Každá postava má jedinečné schopnosti a osobní příběh, díky čemuž je hratelnost rozmanitější a příběh hlubší.
Gustave – lze ho považovat za hlavního protagonistu. Ztratil svou milovanou Sophie, která se dožila 33 let, což ho vedlo k tomu, že se vydal na expedici, protože mu zbývá jeden rok života a chce chránit děti Lumière. Gustave je inženýr a jeho bojové schopnosti jsou založeny na použití mechanické paže a pistole.
Maelle – Gustaveova mladší adoptivní sestra, která se k expedici připojila ve věku 16 let, protože prostě chtěla opustit Lumière a hledat svobodu a sebe sama, protože nikdy necítila, že by toto město bylo jejím domovem. Je šermířka, která používá tři různé postoje, které jí umožňují přizpůsobit se průběhu souboje.
Lune se snaží dokončit výzkum svých rodičů, kteří se snažili odhalit tajemství „Umělce“. Je také zodpovědná za trasu expedice, což na ni vyvíjí další tlak. Lune ovládá magii a dokáže ovládat pět živlů, což jí umožňuje manipulovat s bojištěm.
Sciel se z farmářky stala válečnicí. Má temnou minulost, se kterou se musela vyrovnat. Nyní se nebojí smrti, protože přijala krutost světa a je připravena udělat cokoli pro úspěch expedice. Sciel využívá pro své útoky energii Slunce a Měsíce.
Verso – tajemný cizinec, který tvrdí, že je členem první expedice. Jeho skutečné úmysly však zůstávají členům Expedice 33 záhadou. Úspěšnými útoky a vyhýbáním se nepřátelským úderům Verso zvyšuje své hodnocení, což mu umožňuje způsobovat větší škody.
Monoko – patří k bytostem Hestral, ale umí mluvit lidskou řečí. Jeho vášeň pro boj ho přiměla připojit se k týmu Expedice 33. Po porážce nepřátel se jeho bojový arzenál rozšiřuje, což mu umožňuje přizpůsobovat se událostem na bojišti.
Postavy ještě více oživují herci, kteří jim propůjčili své hlasy. Gustava namluvil Charlie Cox, který hrál Daredevila ve stejnojmenném seriálu Netflixu založeném na komiksech Marvelu. Lune propůjčila svůj hlas Kirsty Ryder, která se objevila v seriálu „The Sandman“. Renoir namluvil Andy Serkis, známý svou rolí Gluma v trilogii „Pán prstenů“. Mezi další herce patří:
- Jennifer English (Maelle) namluvila Shadowheart v Baldur’s Gate 3.
- Shala Nix (Sciel) namluvila projekty jako Assassin’s Creed Mirage, Cyberpunk 2077: Phantom Liberty (Farida Nazeri), Diablo IV a mnoho dalších.
- Ben Starr (Verso) hrál Clivea ve Final Fantasy XVI.
- Rich Keeble (Monoko) – britský filmový a dabingový herec, pracoval na projektech jako Total War: Warhammer, seriálu Good Omens a dalších.
- Maxence Cazorla (Eski) – francouzský herec.
Systém postupu v Clair Obscur: Expedition 33
Systém postupu v Expedition 33 nefunguje typickým způsobem, na který jsou mnozí zvyklí, kdy hráč musí splnit určitou podmínku a odemknout dovednost. Zde je vše mnohem hlubší – vývojáři použili všechny možné metody, aby hráče plně vtáhli do herního světa. Často se stává, že se nové schopnosti objevují po určitých rozhodnutích v příběhu a podle směru, kterým se příběh ubírá.
Ve hře je důležité mít dobré vztahy se všemi členy expedice, protože na tom závisí úspěch bitev. Vztahy se rozvíjejí prostřednictvím dialogů, různých morálních dilemat a sdílených zkušeností. Pokud v pravou chvíli mlčíte nebo zvolíte správná slova, ovlivní to, jak postavy vnímají hráče. To může odemknout nové kombinace útoků, odhalit nové informace nebo poskytnout bonusy.
V Clair Obscur: Expedition 33 neexistuje klasický systém reputace hrdinů. Jak již bylo zmíněno, vše je více založeno na úrovni vztahů mezi postavami. Interakce s NPC probíhá také prostřednictvím různých úkolů a dialogů. Nezáleží na tom, kterou postavu použijete k interakci s NPC – reakce bude stejná.
Nyní se podívejme na klasické prvky postupu v Expedition of the 33. Každá postava může dosáhnout úrovně 99. S každým postupem na vyšší úroveň hrdina získá 3 body, které může použít ke zlepšení jedné z pěti vlastností:
- Vitalita – zodpovědná za maximální úroveň zdraví.
- Síla – zodpovědná za fyzickou sílu.
- Obratnost – ovlivňuje vaši rychlost během boje.
- Obrana – rozvoj této vlastnosti snižuje přijímané poškození.
- Štěstí – tato vlastnost určuje šanci na kritický zásah.
Postavy mají také pasivní artefakty zvané Pictos. Ty se liší: útočné, obranné, taktické atd. Postava může nosit tři artefakty najednou, které získáte splněním misí nebo jednoduše nalezením na různých místech.
Pokud jeden z artefaktů aktivně používáte, vylepšuje se. Postupem času se vyvine na takovou úroveň, že se stane Luminas, univerzální dovedností pro všechny postavy, v závislosti na bonusech poskytovaných artefaktem.
Hra také obsahuje Chroma Catalysts – zdroje, které lze najít na různých místech a které se používají k vylepšení zbraní.
Bojový systém v Clair Obscur: Expedition 33
Boj v Clair Obscur: Expedition 33 nelze nazvat příliš obtížným; jedná se spíše o středně náročnou výzvu. Pro úspěšné bitvy však hráč potřebuje dobré reflexy a přesné stisknutí tlačítek.
Systém sám o sobě kombinuje klasický tahový boj JRPG s real-time zapojením hráče, což vyžaduje aktivní účast v boji. Všechny útoky, obranné akce a další pohyby jsou prováděny prostřednictvím QTE (Quick Time Events). Úspěch vašeho útoku nebo obrany závisí na tom, jak přesně hráč stiskne správná tlačítka.
Každý hrdina má akční body (AP), které se spotřebovávají na různé akce během boje. To vyžaduje pečlivé hospodaření s AP, aby vydržely po celou dobu boje. AP lze doplnit základními útoky nebo parry. Tento přístup zabraňuje hráčům neustále používat silné pohyby.
Během boje můžete použít pouze tři ze šesti postav. Pokud všichni členové první jednotky padnou, máte šanci pokračovat v boji s další trojicí. Proto je důležité rovnoměrně vylepšovat všechny postavy a při výběru týmu pro boj se rozhodovat chytře.
Hra také obsahuje systém Style Rank, který hodnotí výkon v boji. Své hodnocení můžete zvýšit prováděním přesných útoků, úspěšných komb a vyhýbáním se nepřátelským útokům. Vyšší hodnocení přináší další bonusy k poškození, rychlosti nebo schopnostem.
Hloubku bojového systému zvyšuje fakt, že každá postava má unikátní schopnosti. Hráči se tedy musí naučit, jak je efektivně kombinovat a strategicky myslet. Pečlivý výběr správných postav pro určité typy nepřátel také zvyšuje vaše šance na vítězství.
Nepřátelé v Clair Obscur: Expedition 33 jsou rozmanití a bossové mají jedinečné mechaniky, což každému setkání přidává prvek nepředvídatelnosti. Hráči proto musí být připraveni změnit svou strategii uprostřed boje, aby se přizpůsobili chování nepřítele.
Stručně řečeno, bojový systém vyžaduje přesnost a rychlost. Abyste vyhráli, musíte se soustředit na to, co se děje na bojišti, rychle reagovat, abyste mohli účinně útočit a bránit se, a plánovat několik kroků dopředu. Hra obsahuje několik režimů obtížnosti, včetně režimu Story Mode se zjednodušeným nebo automatickým časováním, který usnadňuje postup ve hře. Tento režim je ideální pro hráče, kteří se chtějí soustředit především na příběh.
Mapa v Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33 neobsahuje otevřený svět. Mapa má polootevřenou strukturu a je rozdělena do zón s vlastními charakteristikami. Kromě toho neexistuje žádná mini mapa pro orientaci v lokacích – hráči se musí orientovat pomocí prostředí a hledat cesty do dalších oblastí. Samozřejmě jsou k dispozici nápovědy v podobě různých světelných efektů a pomocníci mohou také ukázat cestu. Existuje také mnoho skrytých chodeb, které lze objevit odbočením z hlavní cesty nebo interakcí s NPC.
Celkový styl mapy hry kombinuje krásu a postapokalyptický styl. Tvůrci navrhli prostředí tak, aby umocňovalo emocionální rezonanci a neustále udržovalo hráče v napětí. Mapa je plná různých nepřátel, kteří splývají s okolím, takže jejich výskyt je skutečně nečekaný.
Hráči by se neměli bát odbočit z hlavní trasy – pouze pozorností a bez spěchu mohou odhalit všechna tajemství skrytá ve světě Expedition 33.
Úkoly v Expedition 33
Úkoly v Expedition 33 nejsou navrženy pouze pro získání odměny. Prostřednictvím nich vývojáři odhalují celou hloubku a tragickou historii ostrova Lumière. Nejdůležitější je, že neexistuje jasné rozdělení na hlavní a vedlejší úkoly. Každý úkol poskytuje kousek skládačky, který přispívá k celkovému obrazu světa.
Každý nový úkol pomáhá dále rozvíjet postavy expedice. Neexistuje zde správná cesta a nic není tak černobílé, jak se na první pohled může zdát. Proto je důležité své volby dobře promyslet a být opatrný.
Vývojáři vytvořili systém, ve kterém i po splnění požadavků úkolu mohou jeho důsledky rezonovat o několik kapitol později nebo významně ovlivnit celou oblast. Dá se říci, že prostřednictvím úkolů hra komunikuje s hráčem a snaží se ho co nejvíce vtáhnout do svého příběhu.
Grafika
První pohled na Clair Obscur: Expedition 33 mnoha lidem umožnil vidět, jak vizuálně ohromující je tento projekt, který se okamžitě vyčnívá mezi ostatními hrami. Jak již bylo zmíněno, vizuální inspirace pochází z období Belle Époque s prvky impresionismu a surrealismu.
Expedition 33 využívá herní engine Unreal Engine 5. Grafika je opravdu vynikající a dokáže zprostředkovat atmosféru, kterou tvůrci zamýšleli. Kritici ocenili vizuální stránku, animace i režii jako špičkové. Samozřejmě se však vyskytly i některé technické problémy – někteří hráči hlásili problémy s plynulostí obrazu v otevřených prostorách. Pro řešení tohoto problému jsou v některých oblastech často použity rozostřovací efekty, které mohou být patrné.
Animace byla mnoha hráči oceněna za svou detailnost. V bitvách jsou pohyby postav plynulé, ale zároveň si zachovávají silný pocit dynamiky.
Zvuk
Skladatelem Clair Obscur: Expedition 33 je Lorian Testard, který nikdy předtím s videohrami nepracoval. K projektu se připojil díky SoundCloudu, kde ho objevil režisér hry Guillaume Broche.
Testard složil přes 150 různých skladeb, které pokrývají širokou škálu žánrů od orchestrální hudby po jazz. Hudba ve hře není pouhým pozadím, ale odráží emocionální stav hlavního hrdiny a umocňuje atmosféru každé scény. Zvukové efekty také hrají klíčovou roli v herní mechanice. Pomáhají hráči orientovat se, zdůrazňují narativní prvky v dané lokaci nebo pomáhají včas reagovat na útoky nepřátel během boje.
Dalším faktem, který podtrhuje kvalitu zvukového designu hry, je to, že soundtrack Expedition 33 se v prvním týdnu května 2025 dostal na první místo žebříčku Billboardu – a to ve dvou kategoriích: klasická hudba a klasický crossover.
Bude mít Clair Obscur: Expedition 33 pokračování?
Režisér hry Guillaume Broche uvedl, že studio v současné době nepracuje na pokračování ani rozšíření Expedition 33. Tým se soustředí na vylepšení hlavní hry, aby dosáhla dokonalosti.
Autorka Clair Obscur Jennifer Swoberg-Yen uvedla, že příběh ve hře považuje za uzavřený. Nelze však vyloučit, že pokud budou hráči mít zájem, bude vesmír dále prozkoumáván. Zároveň poznamenala, že Sandfall Interactive v současné době nemá žádné konkrétní plány.
V blízké budoucnosti tedy pokračování Clair Obscur: Expedition 33 očekávat nelze, ale časem je možné vše.
Shrnutí
Během recenze jsme opakovaně zmínili hloubku a atmosféru Clair Obscur: Expedition 33. Vývojáři udělali vše pro to, aby příběh a netradiční hratelnost umožnily hráčům vytěžit z hry maximum. A můžeme s jistotou říci, že se jim to podařilo. Hra zároveň nemá žádné zásadní technické problémy – ty jsou téměř zcela absentující.
Hratelnost Clair Obscur: Expedition 33 je vynikající a dobře propracovaná. Nikdy nemáte pocit, že se tvůrci snažili projekt přeplnit příliš mnoha věcmi, aniž by věděli, jak je zkombinovat. Vše je vyvážené, což hráčům umožňuje ponořit se do příběhu světa a zároveň si užít bitvy, soundtrack a umělecký styl.
To vše potvrzuje úspěch hry. Jak jsme zmínili na začátku, Expedition 33 se v den vydání prodalo 500 000 kopií. O dvanáct dní později studio Sandfall Interactive oznámilo, že hra dosáhla 12 milionů prodaných kopií.
Na agregátorech recenzí Metacritic a OpenCritic má hra od kritiků skóre 92 ze 100.
Úspěch Clair Obscur: Expedition 33 neunikl ani francouzskému prezidentovi Emmanuelovi Macronovi, který vývojářům ze studia Sandfall Interactive poblahopřál k úspěšnému vydání. Na svém instagramovém účtu napsal: “Milion prodaných kopií a jedna z nejlépe hodnocených her v historii – a ano, je francouzská! Gratuluji Sandfall Interactive a tvůrcům Expedition 33. Díky vám se kreativita a odvážnost Francie leskne po celém světě.”
Pro fanoušky žánru RPG, zejména JRPG, je Clair Obscur: Expedition 33 povinností. A i pro ty, kteří prostě mají rádi dobré hry, je tento projekt rozhodně stojí za to – nezklame vás.